تاثیر خواب روی پوست

کسی نمی‌تواند تاثیر خواب روی قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست را منکر شود. در واقع, خوابیدن کافی باعث می‌شود که پوست شما و در کل بدنتان سلول‌هایی که شکننده و یا کهنه هستند, را بازسازی و با سلول‌های تازه جایگزین کند. در اینجا مقاله کوتاهی درباره تاثیر خواب روی پوست و صورت خواهیم خواند.

به خوبی از این موضوع آگاهید, که یک خواب خوب در شب, قدرتی که شما در طول روز برای عملکرد بهتر خود نیاز دارید, را به شما خواهد داد. شاید این را هم بدانید, که خواب راحت و کامل, تا چه حد با سلامت پوست و بدن شما ارتباط مستقیم دارد و استراحت کافی درصد خطراتی جدی مثل چاقی, دیابت, غش و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و به شما کمک خواهد کرد, استرس خود را پشت سر بگذارید.

آیا این موضوع هنوز هم برای شما بی‌اهمیت است؟ باید بدانید, خوابیدن تاثیر زیادی روی ظاهر شما دارد. ببینید که چطور خواب کم, پوست و ظاهر شما را خراب می‌کند و چطور خوب خوابیدن و استراحت کافی, موجب می‌شود که زیبا و بشاش به نظر برسید.

وقتی در شب به خواب فرو می‌روید, مغزتان حالت تعمیر را شروع می‌کند. در این زمان, تمام مواد اضافی بدن مانند پروتئین اضافی که در طول روز زیر پوست و در بدن تجمع یافته, را پاک می‌کند. بنابراین وقتی صبح روز بعد از خواب بیدار می‌شوید, می‌توانید به خوبی فکر کنید و عملکرد خوبی داشته باشید.

اما مغز شما تنها چیزی نیست که در زمان خواب فعال است. سایر اعضای بدن شما هم مثل پوست, بدین شکل عمل می‌کنند. در طول خواب, بدن شما سخت مشغول ساختن سلول‌های تازه و سالم و جایگزین ساختن آنها با سلول‌های کهنه و ناسالم است.

این سلول‌ها در پوست و بدن شما, به خواب کافی از جانب شما احتیاج دارند, تا بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. زمانی که شما بدرستی نخوابید, رشد سلول‌های جدید پوست به سختی و کندی انجام خواهد شد. به مرور زمان, این موضوع عامل تیرگی و چروکیده شدن پوست صورت شما خواهد شد.

و این تازه شروع کار است. خواب ناکافی باعث می‌شود, رگ‌های خون شما گشادتر شود. این خود موجب جمع‌شدن خون, زیر چشم‌های شما می‌شود, که در نتیجه به تیرگی و پف‌کردن چشم‌ها منجر خواهد شد و این, نتیجه نداشتن خواب کافی است.

قرمزی و رنگ‌پریدگی چشم و چهره خموده و بی‌حالت, که ما بعد از شب‌بیداری اغلب دچارش می‌شویم, را به موارد قبلی اضافه کنید. شما خواهید دید که خواب کم چطور بر چهره شما تاثیر منفی می‌گذارد و ظاهری ناخوشایند را به پوستتان می‌دهد, کافیست به مدت یک یا دو روز متوالی, کم‌خواب یا بی‌خواب شوید. وقتی بی‌خوابی, مدت زیادی به‌طول انجامد و تکرار شود, خطر اضافه‌وزن, ابتلا به بیماری‌ها و حتی افسردگی را به همراه خواهد داشت, که هیچکدام تاثیر خوبی روی بدن شما نخواهد داشت.

خواب مناسب

خواب کافی چطور به پوستتان کمک می‌کند

تا به اینجا, آگاه شده‌اید که خواب ناکافی چه ضررهایی می‌تواند برای پوست و ظاهر شما داشته باشد. و اما خبر خوب؟! اگر به خواب خود اهمیت کافی بدهید, نه‌تنها آن اثرات منفی را خنثی می‌کنید, بلکه در واقع به بدنتان کمک می‌کنید تا بهتر و بهتر باشد.

در اینجا به خلاصه‌ای از مزیت‌هایی که در نتیجه خواب سالم و منظم حاصل می‌شود, اشاره خواهیم داشت.

پوست نرم‌تر و صاف‌تر. هورمون رشد در انسان برای تحریک تولید کلاژن ضروری است, پروتئینی که باعث می‌شود پوستتان نرم, انعطاف‌پذیر و دور از چروک (یا حداقل چروک کم) بماند. خوب است بدانید, بدن شما فقط زمانی که در خواب هستید, هورمون رشد را تولید می‌کند.

پوست روشن‌تر با جوش‌های کم‌تر. سلول‌های کهنه پوست موجب می‌شود, صورتتان رنگ‌پریده به نظر بیاید. این سلول‌ها, همچنین منافذ پوست شما را پر می‌کند و این خود موجب تاول و یا جوش می‌شود. خواب پدیده‌ای است که پوست شما نیاز دارد تا سلول‌های جدید بسازد. پس اگر به مقدار کافی بخوابید, صورت شما شفاف‌تر و درخشان‌تر خواهد شد.

مو و ناخن‌های قوی‌تر. پوست شما تنها چیزی نیست که از تامین کلاژن‌های سالم سود می‌برد. کلاژن, پروتئینی است که برای مستحکم نگه‌داشتن مو و ناخن‌های شما ضروری است, بنابراین کمتر در معرض شکستگی و یا ترک‌خوردگی قرار می‌گیرند.

چشم‌های درخشان و شفاف که شاداب است. می دانید که خواب ناکافی موجب قرمزی و پف‌ چشم‌های شما خواهد شد. اما اگر خواب کافی داشته باشید, هر دو مشکل قرمزی و پف چشم از بین خواهند رفت.

تناسب وزنی مناسب. شاید نیازی به یادآوری این واقعیت نباشد, افرادی که خواب کافی داشته باشند, کمتر از کسانی که خواب کافی ندارند وزن اضافه می‌کنند. از جهتی, فقدان خواب باعث می‌شود, شما غذاهای ناسالم مثل کربوهیدرات‌ها و غذاهای قنددار زیادی را بخورید. این غذاها برای چربی‌های دور کمر شما را افزایش خواهد داد و این موضوع خیلی خوشایند نیست. اما این همه ماجرا نیست. این غذاها در بدن, موجب ورم می‌شوند و در نبود غذاهای مقوی, این موضوع موجب می‌شود که پوست شما کمتر شاداب به نظر بیاید.

حالت شادتر. تمام استرس‌ها و تنش‌هایی که با نداشتن خواب کافی همراه است, می‌تواند روی صورت شما تاثیر منفی بگذارد. اما وقتی حالتان خوب باشد و احساس خوبی داشته باشید, صورت شاداب‌تری نیز خواهید داشت.

چطور خواب کافی داشته باشیم تا عالی به نظر برسیم

متخصصان می‌گویند, بزرگسالان باید تلاش کنند 7 الی 9 ساعت در شب بخوابند. این زمان, کافی است تا تمرکز و انرژی لازم در روز را داشته باشید و همچنین زمانی کافی برای بدنتان تا بتواند, مهم‌ترین عملیات بازسازی را انجام دهد و پوست شما را جوانتر و شاداب‌تر کند. در اینجا قانون مناسبی وجود دارد که می‌توانید آن را بخاطر بسپارید: اگر مقدار خوابی که داشته‌اید شما را سرحال کرده‌است, پس احتمالا همان مقدار خواب برای شما و شادابی ظاهرتان کافی است.

منظور این نیست که بیشتر از مقدار مشخص خوابیدن به پوست شما کمک می‌کند تا بهتر به نظر بیاید. در واقع, دقیقا برعکس است. بیش از حد خوابیدن موجب می‌شود, سلول‌های شما سریع بشکند و به مشکلات زیبایی زیادی مثل همان مشکلات ناشی از کم‌خوابی ختم می‌شود.

همچنین, به یاد داشته باشید که کیفیت خواب به اندازه کمیت آن بسیار مهم است. 7 یا 8 یا حتی 9 ساعت خواب به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد, اگر شما نیمی از شب را بیدار بوده باشید و یا خواب متوالی نداشته‌ باشید. سعی کنید, میزان الکل و کافئین قبل از خواب را کم کنید- دو چیزی که موجب کم‌شدن خواب و داشتن پوست تیره و خشک می‌شود.

در نهایت, شروع به دور‌کردن حاشیه‌ها کنید. از یک چشم‌بند برای دوری از نور, در هنگام خواب استفاده کنید و یا اگر در محیط پر سروصدا زندگی می‌کنید, گوش‌های خود را بپوشانید. اگر حیوانی دارید که در نیمه‌شب دوست دارد بازی کند و بیدار باشد, بهتر است جای او را بیرون از اتاق خوابتان قرار دهید.

خواب را در اولویت قرار دهید, تا پوست شما در صبح شادابی و نشاط خود را داشته باشد. آن وقت, شما برای یک روز پر از انرژی و فعالیت, آماده خواهید بود و می‌توانید مطمئن باشید که در بهترین حالت خود قرار دارید.

2 دیدگاه ها

  1. سلام
    جوش های روی صورت میتونه علتش بی خوابی باشه؟

    1. سلام و عرض ادب
      بله بعضی جوش ها به علت خواب نامنظمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *