شاید کمتر کسی از نقش مهم تشک خواب در روند زندگی و پیشبرد آن آگاهی داشته باشد. از یک نظر می‌توان گفت, تشک مناسب راهیست برای دوری از بیماری‌ها و انتخاب یک تشک مناسب, می‌تواند دغدغه بسیاری از افراد باشد. در این مقاله, به اختصار درباره انواع تشک و ویژگی‌های آن پرداخته‌ ایم.

چند سال یکبار زمان تعوض تشک فرا میرسد؟

همان گونه که هر چه زمان می گذرد سن انسان ها بیشتر می شود، سن تشک نیز با مرور زمان افزایش می یابد. زیاد شدن سن تشک و پا به سن گذاشتن آن کاملا مشخص خواهد شد.در این مطلب ما قصد داریم شما را با این نشانه ها تا حدودی آشنا کنیم.

با در نظر گرفتن زمان تعیین شده توسط تولید کنندگان تشک به طور کلی بهترین دوره استفاده از  تشک فنری رویال یا تشک رویال اصل یا تشک مخصوص دیسک کمر و هر تشکی 5 الی 10 سال می باشد.

البته موردی دیگری که وجود دارد این است که گارانتی تشک نیز زمان استفاد ه از تشک را نشان می دهد. البته ناگفته نماند که ممکن است زمان استفاده از تشک برای هر مصرف کننده متفاوت باشد. به همین خاطر دوره زمانی به طور کلی گفته می شود.

نشانه های زمان تعویض تشک چیست؟

چنانچه یکی از نشانه های زیر را برای تشک خود داشتید بدانید که زمان تعویض آن فرا رسیده است.

1- تغییر رنگ تشک

با توجه به اینکه اکسیداسیون در تشک به وجود می آید، تغییر رنگ تشک فنری رویال یا تشک رویال اصل و یا تشک مخصوص دیسک کمر امری طبیعی است. تشک های مموری فوم دارای مواد شیمیایی به نام پلی یورتان می باشد که با گذر زمان اکسیده می شوند.

این مسئله موجب می شود که تشک تغییر رنگ بدهد و زرد شود. علاوه بر این مورد اگر برای تشک خود از محافظ تشک یا ملحفه استفاده نکنید بر اثر تماس عرق بدن با تشک فنری رویال یا تشک رویال اصل و یا تشک مخصوص دیسک کمر و یا هر تشکی حتما تغییر رنگ اتفاق خواهد افتاد.

یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ دادن تشک ها می تواند تابش نور خورشید باشد. شاید مسئله تغییر رنگ دادن تشک ها خیلی شما را برای تعویض تشک راغب نکند زیرا که می توان این تغییر رنگ را به وسیله رو تختی و ملحفه پنهان کرد ولی مواردی نیز وجود دارد که مصرف کننده وادار به تعویض تشک می کند. باید بدانید که تمیز نگه داشتن تشک فنری رویال یا تشک رویال اصل و یا تشک مخصوص دیسک کمر و یا هر تشکی می تواند طول عمر آن را بیشتر کند و تعویض آن را به زمان دیرتری بیاندازد.

2- وجود لکه هایی بر روی تشک

در طول استفاده از تشک ممکن است لکه هایی از خون یا ادرار و یا هر لکه ای بر روی آن ایجاد شود  و یا بر اثر گرد و خاک بر آن لکه ای ایجاد شود. ایجاد این لکه ها در صورتی که برای تشک فنری رویال یا تشک رویال اصل و یا تشک مخصوص دیسک کمر و یا هر تشکی از ملحفه یا محافظ تشک استفاده نشود می تواند مشکل بزرگی برای تمیز کردن آن ایجاد کند.

3- بیرون زدن یا خراب شدن فنر تشک

موردی که در تشک های فنری وجود دارد این است که ممکن است بعد از گدشت زمان به دلیل استفاده درست یا نادرست از تشک و همینطور کیفیت مواد به کار رفته فنر های رون تشک دچار بیرون زدگی می شوند و ممکن است خراب شوند. در چنین شرایطی حتی اگر زمان 5 الی 10 سال هم هنوز نرسیده باشد مجبورید تشک را تعویض کنید.

4- فرورفتگی تشک

فرو رفتگی تشک فنری رویال یا تشک رویال اصل و یا تشک مخصوص دیسک کمر و یا هر تشکی امری طبیعی است اگر 6 ماه یک بار آن را جابه جا نکنید. شما می توانید با جابه جا کردن تشک جای پا و صورت و بدن را تغییر دهید که فشار وارده فقط به یک نقطه از تشک نباشد. افراد با خوابیدن بر روی تشک به دلیل فشار بیشتری که به یک نقطه وارد می شود باعث می شود تشک دچار فرورفتگی شود و خوابیدن بر روی این تشک ها باعث کمر دید می شود. به همین خاطر در صورت بروز این مشکل بهتر است سریع تر برای تعویض آن اقدام کنید تا به بدنتان آسیب وارد نشود.

چه زمان باید تشک خود را عوض کنیم؟

این‌که شما باید هر 10 سال یک‌بار تشک خود را عوض کنید, یک تفکر نادرست است. سازمان ملی خواب پیشنهاد می‌دهد, هر 7 سال یک‌بار این کار را انجام دهید. اما این‌کار بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع تشک, سایز شما, میزان استفاده از آن, آسیب‌هایی که می‌بیند و نوع مراقبت شما از تشک دارد. از آنجایی که افراد فشار کمتری را با بالا رفتن سن تحمل می‌کنند, سن شما نیز یکی‌ دیگر از عوامل تاثیرگذار محسوب می‌شود.

انواع مختلف تشک, دوره دوام متفاوتی دارند:

*تشک فنری- 8 سال ( اگر آن را برگردانید, بیشتر عمر می‌کند)

*فوم هوشمند- 8 تا 10 سال (اگر آن را بچرخانید)

*فوم لاستیکی- 15 سال

*فوم ژله ای- 10 تا 15 سال

*دوگانه( فنری و فومی)- 10 سال

*تشک آبی- 12 الی 15 سال

تولیدکننده و فروشنده تشکی که خریداری می‌کنید, ممکن است پیشنهاد بای‌بک یا خدمات پس از فروش را به شما بدهند, بنابراین ضمانت‌نامه خرید خود را چک کنید.

1-بعد از بیدار‌شدن احساس انقباض در بدن یا درد دارید

این, یکی از ملاک‌های مهم در تصمیم برای عوض‌کردن تشک است. تولید کننده ممکن است, ادعا کند که تشک شما 10 سال عمر می‌کند, اما بعد از 5 سال احساس درد و سفتی در بدن دارید. پس, وقت آن رسیده که به دنبال تشک تازه‌ای باشید. رایج‌ترین قسمت‌هایی که افراد بعد از بیدار‌شدن احساس سفتی یا درد دارند, پشت, باسن و شانه‌ها می‌باشد.

به یاد داشته باشید, که این یک روند معمول است. تشک شما یک شبه خراب نمی‌شود و سفتی و دردی که صبح‌ها احساس می‌کنید, به مرور زمان بدتر خواهد شد. البته عوامل دیگری مثل برنامه ورزشی خود را نیز در نظر داشته باشید. اگر تازه کراس‌فیت را شروع کرده‌اید و با درد بیدار می‌شوید, ممکن است مشکل از تشک نباشد. بیشتر افرادی که تشک خود را باید عوض کنند, متوجه می‌شوند که ساعات کمی طول می‌کشد و آنها دوباره با حالت بدی بیدار می‌شوند.

اگر مطمئن نیستید که تشک شما مشکل دارد, به این توجه کنید که بعد از بیدارشدن از خواب در یک هتل یا تخت دیگری چه حسی دارید و نه اینکه آن تشک نرم‌تر است یا سفت‌تر و یا باید یک قدم پیش‌تر بروید و تشکی را به صورت آنلاین سفارش دهید, که تحقیق کرده‌اید و پیشنهاد استفاده آزمایشی آن را بدهید.

سوالی که باید از خود بپرسید این است, که آیا شما اولین‌بار تشک درستی را خریداری کرده‌اید؟ بیشتر افراد تشک را بر اساس قیمت تختی که بر روی آجر یا هاون قرار داده‌شده, خریداری می‌کنند. چیزی که آنها در نظر نمی‌گیرند, میزان سفتی است که با توجه به افراد, متفاوت است. رایج است, که افراد بعد از بیدار‌شدن حس گرفتگی یا درد در پشت, باسن و یا شانه‌هایشان دارند و باید به آن عادت کنند. پس, اگر تشک شما آنقدر کهنه نیست که آن را عوض کنید, ممکن است تشک از ابتدا نامناسب انتخاب شده باشد..

2-پیشنهادات تولیدکننده

در کل, تشک‌هایی با کیفیت بالا, بیشتر دوام می‌آورند, اما تشک‌ها مختلف هستند. خدمات و جزئیات مربوط به تشک‌ها را قبل از آنکه خریداری کنید, حتما مطالعه و چک کنید.

بسیاری از تولیدکننده‌ها خرابی‌ها و صدمات ایجاد‌شده در تشک, را می‌پوشانند.

2-1-تشک شما فرورفتگی دارد

ملافه‌های روی تشک را بردارید و ببینید جایی که خوابیده‌اید, هنوز ناهموار است یا نه. ایده خوبی است, که گاها تشک را بچرخانید, تا درصد کهنگی و پارگی آن را کم کنید( هر چند آن را نباید برگردانید, چون بعضی از تشک‌ها فقط بر روی یک‌طرف قابل مصرف هستند). اگر مثل خیلی از افراد هستید و جای تشک را عوض نمی‌کنید, ممکن است در جایی از تشک فرورفتگی داشته باشید.

وقتی بر روی تشک دراز می‌کشید, به این توجه کنید که در حال افتادن در نقطه‌ای هستید, یا بلندشدن در قسمتی از تشک برایتان دشوار است؟ فرورفتگی در تشک باعث می‌شود, ستون فقرات شما در حالت نامیزانی قرار ‌گیرد و این باعث می‌شود, عضلات شما در آرامش نباشند و در نتیجه, خواب بی‌کیفیتی داشته باشید.

خدمات تشک معمولا بیشتر از یک فرورفتگی در تشک را در بر می‌گیرد.

2-2-وزن اضافه کرده‌اید یا یک شریک خواب پیدا کرده‌اید

اگر اضافه وزن دارید یا شریکی جدید در تخت‌خواب خود پیدا کرده‌اید, یا حیوان‌های بزرگ خانگی را روی تخت خود می‌خوابانید, شما باید زمان عوض‌کردن تشک خود را به جلو بیاندازید. هر چقدر تشک شما, فشار بیشتری تحمل کند, کهنگی و پارگی بیشتری در آن رخ می‌دهد. به همین دلیل است, که پیشنهاد می‌کنند به کودکان اجازه پریدن روی تخت را ندهید, یا اینکه روی تشک نایستید. ایستادن, فشار زیادی را روی یک نقطه از تشک وارد می‌کند, در حالی که نشستن یا دراز کشیدن روی تشک فشار را تقسیم می‌کند.

لایه های تشک

2-3-آلرژی یا آسم شما بدتر شده

شنیدن این می‌تواند خیلی چندش‌آور باشد, اما مدفوع کرم‌های ریز خاکی می‌تواند موجب مشکلات تنفسی شود. آنها از موجودات ارگانیک – بیشتر پوست انسان- تغذیه می‌کنند و اگر اقدامی برای جلوگیری از زیاد‌شدن کرم‌های ریز خاکی نکنید, ممکن است مشکل پیدا کنید. هر چقدر تشک قدیمی‌تر باشد, این مشکل می‌تواند بزرگتر باشد.

راه‌های مختلفی برای پیشگیری از کرم‌های ریز خاکی وجود دارد:

*از یک پوشش ضدآلرژی روی تشک یا بالشت استفاده کنید.

*هراز گاهی تمام تخت را شستشو کنید و در دمای بالا آن را خشک کنید.

*میزان رطوبت در اتاق خواب را کم کنید.

*از پارچه نم‌دار برای گردگیری استفاده کنید, پارچه خشک این حشرات ریز را در هوا پخش می‌کند.

*از فرش در اتاق خواب استفاده نکنید.

*از تهویه هوایی با کیفیت بالا استفاده کنید.

*گاها تشک را جاروبرقی بکشید. اگر می‌خواهید نتیجه بهتری بدست بیاورید, از جوش‌شیرین بر روی تشک استفاده کنید و اجازه دهید تا قبل از جاروبرقی کشیدن, تمام نم و بوی بد را جذب کند.

*از آنجایی که ممکن است مهمان ناخوانده‌ای وارد اتاق خوابتان شود, پس کیف خود را روی تخت قرار ندهید.

وجود حشرات روی تشک

2-4 نبود انتقال و جابه‌جایی

یک تشک کهنه ممکن است, حالت خود را با حرکت بیشتر شریک‌تان از دست بدهد. اگر احساس می‌کنید که تحرک شریکتان روی تشک بیشتر از زمانی است که شما داشته‌اید, پس زمان آن فرا رسیده که تشک جدیدی خریداری کنید.

چطور عمر تشک را بیشتر کنیم

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند عمر تشک شما را افزایش دهد.

زمان حرکت‌دادن: آن را موازی با دیوار حمل کنید. وقتی آن را موازی با کف اتاق حمل کنید, ممکن است از وسط خم شود و تشک آسیب ببیند.

جابه‌جایی: هر 6 ماه تا یکسال, تشک را جابه‌جا کنید, تا کهنگی در تشک یک‌جا باقی نماند.

برگرداندن تشک: فقط در مواقعی انجام شود که از طرف دیگر تشک بتوان استفاده کرد. بسیاری از تشک‌ها فقط یک‌طرف آن قابل‌استفاده است.

پوشش: استفاده از یک کاور ضد آلرژی برای تشک و بالشت, موجب می‌شود تا از ورود کرم‌های ریز خاکی درون بافت و تشک جلوگیری شود. کاور بالشت و تشک را در آب داغ با دمای بالا بشوئید, تا این حشرات کشته شوند.

فنر چارچوب یا جعبه تخت: مطمئن شوید که محفظه تشک شما مناسب و سالم باشد. هرازگاهی چک کنید تا مطمئن شوید, اگر باریکه‌های تخت شما چوبی یا فلزی هستند, شکسته یا خم نشده باشند. فنر تخت برای مدت طولانی و حتی به اندازه عمر دو تشک دوام می‌آورد( پس بایددستورالعمل را رعایت کنید تا از شر حشرات ریز خلاص شوید).

اگر کاملا برای تشک جدید آمادگی ندارید:

اگر چند سال دیگر از عمر تشک باقی مانده, با اینکه باید بیشتر مراقبت کنید, با توجه به نوع تشکی که دارید راه‌هایی برای انجام وجود دارد.

اگر تشک شما زیاد در وضعیت بدی نیست, راه‌های زیادی وجود دارد که شما قادر باشید انجام دهید, تا تشک شما بیشتر عمر کند.

شاید گذاشتن یک تخته بزرگ چند لایه در زیر تخت کمک‌کننده باشد.

اگر چارچوب تخت شما چوبی است, مطمئن شوید که باریکه‌ها شکستگی یا فرورفتگی نداشته باشد.

همچنین می‌توانید استفاده از کاور را برای تشک امتحان کنید, که تمام تشک را زیپ می‌کند و باعث می‌شود تا تشک حالت خود را حفظ کند. بیشتر آنها فایده دور‌کردن مواد آلرژی‌زا از تشک را هم دارند.

پارچه‌ها و کاورهای روی تشک, می‌تواند کمک کند تا فرورفتگی را کاهش دهید و به مقدار زیادی باعث می‌شود تا روی سطح نرمتری بخوابید.

 

راحت خوابیدن

مضرات خوابیدن روی تشک نامناسب

اگر به یک تشک جدید احتیاج دارید و نمی‌خواهید هزینه زیادی بپردازید, بهتر است تا نگاهی به هزینه‌های یک خواب بد داشته باشید. خواب بد بسیاری از سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد که موجب هزینه گزافی می‌شود:

*کارایی بد در محل کار

*خطر بالای تصادفات

*تنش و دمدمی بودن که به شکل منفی روی رابطه تاثیر می‌گذارد

*خطر بالای ابتلا به تنش و افسردگی

*کاهش خودداری که منجر به رژیم غذایی و زندگی بدتری می‌شود

*خطر چاق شدن

*حافظه ضعیف‌تر

*خطر بالای ابتلا به بیماری آلزایمر

*پوست ضعیف‌تر

*استحکام استخوانی ضعیف‌تر

*سیستم دفاعی ضعیف

*میزان بالای کبودی

ممکن است همیشه به هزینه تشک کهنه و برآورد عمر آن تشک نگاه کنید. یک تشک فوم هوشمند بین 8 تا 10 سال عمر می‌کند. اگر 500 دلار روی تشکی هزینه کنید,که 8 سال برای شما عمر کند, به طور متوسط سالی 62.50 دلار یا به طور ماهانه 5.20 دلار می‌شود. اگر یک قهوه استارباکس کمتر در ماه بخورید, می‌توانید یک تشک نو بخرید.

دور‌انداختن تشک کهنه

دورانداختن تشک شما که در یک زباله‌دانی عمرش به پایان برسد, یکی از انتخاب‌هایی است که به نفع محیط نمی‌باشد. انتخاب‌های متعدد دیگری وجود دارد, که نه تنها برای سیاره زمین خوب است, بلکه به دیگران هم کمک می‌کند.

هدیه دادن: ممکن است بدانید که کسی می‌تواند به تشک استفاده شده شما نیاز داشته باشد. اگر نه, سازمان‌های مختلفی هستند که تشک را از شما خواهند گرفت. مطمئن شوید که تشک تقریبا در وضعیت خوبی قرار دارد, فاقد حشرات موجود در تخت است و بعضی از سازمان‌ها ممکن است حتی آن را بخرند. بعضی از انتخاب‌ها مثل salvation army (یکی از گروه‌های مسیحی) یا موسسه ذخیره مبلمان در آمریکا, موسسه بشردوستانه ایجاد مسکن یا خیریه (Goodwill) می‌باشند. همچنین می‌توانید از کلیساها یا سازمان دینی بومی, موسسه‌های حفاظت از زنان, بی‌خانمان یا گروه‌های اسکان پناهندگی سوال کنید.

فروختن: اگر تشک شما در وضعیت بدی نیست و قوانین محلی مانع آن نمی‌شوند, می‌توانید مقداری پول با فروش آن بدست آورید. لیست Craig انتخاب معروفی برای فروختن هر چیزی که نیاز ندارید, می‌باشد.

بازیافت: تمام شهرهای بزرگ آمریکای شمالی برنامه بازیافت تشک را دارند.

بازیافت به وضعیتی بهتر: شما می‌توانید تشک را خودتان بشکافید و از محتویات درون آن برای هدفی دیگر استفاده کنید. از فنر تخت می‌توانید یک قفسه شراب یا یک میز درست کنید. می‌توانید خلاق باشید و موارد خاصی در خانه داشته باشید, که از تشک کهنه شما بدست آمده باشد.

خدمات مواد کهنه: این مورد می‌تواند کمی برای شما هزینه داشته باشد, اما راحت است مخصوصا اگر چیزهای دورریختنی دیگری هم داشته باشید.

چطور یک تشک جدید خریداری کنیم

راه‌های زیادی برای پس‌انداز در خرید تشک جدید وجود دارد. یکی از آنها خرید آنلاین است. خرده‌فروش‌های آنلاین هزینه بسیار پایین‌تری را دریافت می‌کنند, زیرا آنها نیازی برای پرداخت اجاره یا فروشنده‌ها ندارند. نیازی نیست, که اعتماد دانستن اینکه دقیقا چه شکلی می‌باشد و یا چه حسی دارد, را با دراز‌کشیدن روی آن بدست بیاورید, می‌توانید به یک مغازه آجر یا ملاط بروید تا میزان سفتی و خصوصیت‌های دیگری که می‌خواهید را بدست بیاورید. وقتی تشکی که دوست دارید را پیدا کردید, ببینیدکه آنلاین به فروش می‌رسد. برندهای مختلفی از تشک‌ها هستند, که فقط آنلاین به فروش می‌روند. اما مقداری هم هستند که در فروشگاه‌های رده بالایی به نمایش در می‌آیند. اگر تشکی را که می‌خواهید, نتوانستید در مغازه‌های ملاط یا آجر پیدا کنید, تعداد زیادی نقد بخوانید و تشکی را پیدا کنید که استفاده آموزشی در خانه با استرداد کامل را داشته باشد.

گزینه دیگری که موجب می‌شود پول زیادی را پس‌انداز کنید, خرید در طول تخفیف‌ها می‌باشد. اولین روز آمازون, جمعه سیاه, دوشنبه اینترنتی و تعطیلات بزرگ دیگر معمولا زمان‌هایی هستند که تشک‌ها تخفیف خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *